19 जून, 2024

गौतम इंटर कालेज पिपरा रामधर देवरिया


 

Shani Shingnapur







Shani Shingnapur or Shani Shinganapur or Shingnapur or Sonai is a village in the Indian state of Maharashtra. Situated in Nevasa taluka in Ahmednagar district, the village is known for its popular temple of Shani, the Hindu god of the planet (graha) Saturn. Shingnapur is 35 km from Ahmednagar city.
Shingnapur is also famous for the fact that no house in the village has doors, only door frames. Despite this, no theft is reported in the village. Villagers never keep their valuables under lock and key. Villagers believe that the temple is a "jagrut devasthan" (lit. "alive temple"), meaning that the god here is very powerful. They believe that god Shani punishes anyone attempting theft.
The village has a post office and a high school known as Shri Shanishwar Vidya Mandir besides the primary schools run by the Zilla Parishad. The chief source of water supply in the villages is wells.





Unique Features of Shinganapur:


1. No shelter over Shani Maharaj - As per the instructions received from Shani Maharaj himself, there is no roof or temple built over his idol.
2. No doors or locks in houses - The most unique feature in Shingnapur that differentiated this village from any other place in the world is that there are no doors or locks to houses. The villagers firmly believe that Shani Maharaj protects them from thieves and wrong doers and they only have door frames and curtains in the place of doors and locks. There are several stories narrated by local villagers about how nobody in the village would dare to make an attempt to steal other's property and also about how when some outsiders have made an attempt to steal they have been punished by Shani Maharaj.
3. No branches grow over the Moolasthan - There was a neem tree that grew near the Moolasthan but everytime a branch grew near Shani Maharaj it would automatically break and fall down. Few years ago, this tree




शनि मंदिर, शिंग्लापुर
शनि तीर्थ क्षेत्र महाराष्ट्र में ही शनिदेव के अनेक स्थान हैं, पर शनि शिंगणापुर का एक अलग ही महत्व है। यहाँ शनि देव हैं, लेकिन मंदिर नहीं है। घर है परंतु दरवाजा नहीं। वृक्ष है लेकिन छाया नहीं।
मूर्ति
शनि भगवान की स्वयंभू मूर्ति काले रंग की है। 5 फुट 9 इंच ऊँची व 1 फुट 6 इंच चौड़ी यह मूर्ति संगमरमर के एक चबूतरे पर धूप में ही विराजमान है। यहाँ शनिदेव अष्ट प्रहर धूप हो, आँधी हो, तूफान हो या जाड़ा हो, सभी ऋतुओं में बिना छत्र धारण किए खड़े हैं। राजनेता व प्रभावशाली वर्गों के लोग यहाँ नियमित रूप से एवं साधारण भक्त हजारों की संख्या में देव दर्शनार्थ प्रतिदिन आते हैं।
 शिंगणापुर गाँव
लगभग तीन हजार जनसंख्या के शनि शिंगणापुर गाँव में किसी भी घर में दरवाजा नहीं है। कहीं भी कुंडी तथा कड़ी लगाकर ताला नहीं लगाया जाता। इतना ही नहीं, घर में लोग आलीमारी, सूटकेस आदि नहीं रखते। ऐसा शनि भगवान की आज्ञा से किया जाता है।
लोग घर की मूल्यवान वस्तुएँ, गहने, कपड़े, रुपए-पैसे आदि रखने के लिए थैली तथा डिब्बे या ताक का प्रयोग करते हैं। केवल पशुओं से रक्षा हो, इसलिए बाँस का ढँकना दरवाजे पर लगाया जाता है।
गाँव छोटा है, पर लोग समृद्ध हैं। इसलिए अनेक लोगों के घर आधुनिक तकनीक से ईंट-पत्थर तथा सीमेंट का इस्तेमाल करके बनाए गए हैं। फिर भी दरवाजों में किवाड़ नहीं हैं। यहाँ दुमंजिला मकान भी नहीं है। यहाँ पर कभी चोरी नहीं हुई। यहाँ आने वाले भक्त अपने वाहनों में कभी ताला नहीं लगाते। कितना भी बड़ा मेला क्यों न हो, कभी किसी वाहन की चोरी नहीं हुई।
शनिवार
शनिवार के दिन आने वाली अमावस को तथा प्रत्येक शनिवार को महाराष्ट्र के कोने-कोने से दर्शनाभिलाषी यहाँ आते हैं तथा शनि भगवान की पूजा, अभिषेक आदि करते हैं। प्रतिदिनप्रातः 4 बजे एवं सायंकाल 5 बजे यहाँ आरती होती है। शनि जयंती पर जगह-जगह से प्रसिद्ध ब्राह्मणों को बुलाकर 'लघुरुद्राभिषेक' कराया जाता है। यह कार्यक्रम प्रातः 7 से सायं 6 बजे तक चलता है।


शनि शिनगानापुर मंदिर, भगवान शनि को समर्पित है। यह शिर्डी से 65 किमी. दूर है। यह मंदिर जिस गांव में है वहां  के घरों में दरवाजे नहीं है। कहा जाता है कि गांव वालों को अपने देवता शनिश्‍वेर पर भरोसा है कि वह सदैव डकैती और चोरी होने से उनके घर की रक्षा करेगें। यह कहा जाता है कि यदि कोई व्‍यक्ति यहाँ चोरी कर ले तो उसी दिन वह अंधा हो जाता है। भगवान शनि की मूर्ति, बड़े और काले पत्‍थर की बनी हुई है। मंदिर में केवल पुरूष भक्‍तों को पूजा कीअनुमति है।



भक्‍तों को पहले सार्वजनिक बाथरूम में नहाना पड़ता है उसके बाद बिना किसी ऊपरी परिधान के गीली धोती के साथ प्रार्थना करना पड़ता है। शिर्डी में दर्शन करने के बाद यहाँ पर पूजा करना आवश्‍यक होता है। मंदिर, पूजा के लिए सुबह 5 से रात 10 तक खुला रहता है।

15 जून, 2024

बाबा मुन्जेश्वरनाथ,'भौवापार जिला गोरखपुर







बाबा मुन्जेश्वरनाथ,

बाबा मुन्जेश्वरनाथ की नगरी और कभी सतासी राजवंश की राजधानी रही . 'भौवापार जिला गोरखपुर . बताया जाता है कि बाबा मुन्जेश्वरनाथ ने अपने ऊपर आज तक किसी भी प्रकार की छत को नहीं पड़ने दिया। वे पीपल और बरगद के पेड़ की छाया में विराजमान हैं। वैसे तो यहां हजारों की संख्या में श्रद्धालु दूर-दराज से आते हैं, लेकिन महाशिवरात्रि के दिन यहां काफी भीड़ होती है।
सतासी राजवंश, राजभर राजवंश, स्‍वतंत्रता के पहले और बाद दिए गए भौवापार के लोगों के योगदान
अविस्मरणीय हैं .

पूरी होती है बाबा के धाम में भक्तों की मुराद
मंदिर के पुजारी चंद्रभान गिरी के अनुसार भौवापार के बाबा मुन्जेश्वरनाथ भक्तों द्वारा सच्‍चे मन से मांगी गई हर मुराद को पूरा करते हैं। उन्‍होंने बताया, ''सतासी नरेश राजा मुंज सिंह सहित क्षेत्र के कई अन्य लोगों ने शिवलिंग (गर्भगृह) स्थल पर बाबा को छत के रूप में मंदिर का स्वरुप देने की कई बार कोशिश की। लेकिन बाबा के सिर पर कोई छत टिक नहीं सकी। जब-जब मंदिर बनाया जाता, तब-तब पूरा ढांचा ध्वस्त हो जाता है।''




इस कारण नाम पड़ा मुन्जेश्वरनाथ
भौवापार के ही रहने वाले युवा इतिहासविद डॉ. दानपाल सिंह ने बताया, ''किवदंतियों के अनुसार एक बार मजदूर गर्भ गृह स्थल पर मौजूद मूज (सरपत) को कुदाल से हटा रहे थे। इस बीच एक मजदूर का फावड़ा मूज की जड़ के नीचे पड़े एक पत्थर से टकराया और पत्थर का ऊपरी हिस्सा फावड़े की वार से टूट गया। मजदूर शिवलिंग के आकार के इस पत्थर को वहां से हटाना चाह रहा था, तभी पत्थर में मजदूर को भगवान शिव की छवि दिखाई दी और टूटे स्थल से दूध की धारा बहने लगी। यह देखकर मजदूर काफी डर गया और राजदरबार पहुंचा। उसने सतासी राजा मुंज सिंह को सारी कहानी बताई। मूज से स्वयंभू रूप में निकले और राजा मुंज द्वारा स्थापित किए जाने के कारण ही बाबा का नाम मुन्जेश्वरनाथ धाम पड़ा।

13 जून, 2024

How to deal with Biased Boss!!!








How to deal with Biased Boss!!!

Step 1
Weigh the severity of your boss’s biases before acting. A boss may allow other employees as much time off as they request but routinely deny workers with small children the same privilege. Or the boss might unintentionally insult an employee by implying that people of her faith are less intelligent, in general. These actions might show poor judgment, but they’re not illegal. However, a boss who knowingly discriminates against workers because of race, gender, ethnicity, religion or a disability is breaking the law under Title VII of the 1964 Civil Rights Act.
Step 2
Document your boss’s behavior. Discrimination can be hard to identify and even more difficult to prove. If you decide to file a claim, documentation is critical in showing a pattern of biased behavior. Take notes after encounters in which the boss ties your “incompetence” to your race or unfairly blames your disability for tardiness. Be discreet with your note-taking to avoid the impression of conspiring against your boss.
Step 3
Attempt to speak with your boss. Although it may be hard to maintain a positive relationship with a boss you feel discriminates against you, try initiating a no accusatory dialogue on intolerance. The Southern Poverty Law Center, under its “Teaching Tolerance” project, recommends tying the discussion to the company’s “bottom line.” Mention to your boss how employees who feel respected and valued help the company meet its financial goals.
Step 4
Talk with human resources if a dialogue with the boss fails. Describe your situation and present any documentation you’ve gathered. Ask about the company’s antidiscrimination and anti -harassment policies and whether they apply in your case. HR may investigate your complaint.
Step 5
File a complaint with the U.S. Equal Employment Opportunity Commission. If you find your boss’s behavior particularly hateful, you may choose to file a suit. The EEOC enforces laws that protect workers and job applicants from being discriminated against because of race, gender (including pregnancy), color, national origin, age (over 40), religion and genetic information. Laws apply to employers with at least 15 employees, or 20 workers for age bias. The agency assesses your claim, conducts an investigation and rules on the case.
Step 6
Request a transfer. An unpleasant work situation isn’t worth tolerating. You may even need to leave the company. A biased boss has no incentive to change behavior if the company tolerates discrimination.

बीता हुआ कल

बीता हुआ कल... 






प्रत्येक व्यकति का एक बीता हुआ कल होता है, जिसके बारे में बात ही की जाए तो बेहतर है।



इन पंक्तियों के सहारे एक बड़ी ही गंभीर लेकिन बड़े काम की बात कह गया,  कालिदास रंगालय में मंचित नाटक महुआ। नाट्य संस्था राग के बैनर तले मंचित और काशीनाथ सिंह के उपन्यास महुआ-चरित पर आधारित इस नाटक के निर्देशक थे रंधीर कुमार। वहीं इसके कलाकार थे कुमार रविकांत और रेखा सिंह। नाटक में स्त्री देह की दमित इच्छाओं और पुरुषवादी समाज की परंपरागत सोच के बीच के द्वंद्व को दिखाया गया। नाटक कहता है स्त्री के देह की भी कुछ इच्छाएं हो सकती है जिसे अक्सर समाज और खुद स्त्री भी समझ नहीं पाती।

नाटक सवाल करता है कि आखिर क्यों सारा विवेक धरा का धरा रह जाता है और देह बाजी मार ले जाता है। यह नश्वर देह, ऐसा क्या है इस देह में कि हम हर चीज का बंटवारा तो सह लेते हैं लेकिन इस देह का बंटवारा नहीं सहा जाता। ऐसा क्यो है? इसका तो कुछ नहीं बिगड़ता लेकिन मन का सारा रिश्ता नाता तहस-नहस हो जाता है।

यहथी कहानी

नाटककी कहानी मध्यवर्गीय समाज की महुआ के इर्द गिर्द घूमती है। 29 की उम्र हो जाने के बाद भी शादी नहीं होने होने के कारण जीवन में अकेलापन छाया रहता है। पिता कहते हैं कि घूमो-फिरो कभी घर से बाहर निकलो और खुश रहो, लेकिन उदासी का असल कारण कोई नहीं समझता। एक दिन महुआ को ख्याल आता है कि घर की माली हालत और कॅरियर की चिंता के बीच उसे एहसास ही नहीं हुआ कि उसकी भी देह है और इसकी जरूरत है। उसे याद आता है कि कॉलेज के दिनों हर्षुल उसका दीवाना था, लेकिन उसने हर्षुल के प्रेम प्रस्ताव को ठुकरा दिया था।

इसे दूर करता है उसका पड़ोसी और दो बच्चों का बाप साजिद। चंद मुलाकातों के बाद ही दाेनों में जिस्मानी संबंध बन जाते हैं। कुछ दिनों बाद ही जीवन में पूर्व प्रेमी हर्षुल आता है, जिसके जिंदगी में वृतका नाम की एक अन्य औरत भी है। इसे छुपाते हुए वह महुआ से शादी करता है लेकिन जब पता चलता है कि महुआ का पूर्व में साजिद से संबंध रहा है तो वह उसे घर से निकाल देता है।

कहानी बहुत गम्भीरता से आगे बढ़ते हुए अपने ढंग से अपनी बात कहने में सफल रही है .

मशहूर अभिनेता श्रीराम लागू का 92 साल की उम्र में निधन


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मशहूर अभिनेता डॉ. श्रीराम लागू (Shriram Lagoo) का वृद्धावस्था से संबंधित बीमारियों के चलते मंगलवार शाम पुणे स्थित उनके आवास पर निधन हो गया. वह 92 वर्ष के थे. उनके परिवार के सूत्रों ने यह जानकारी दी. नाटककार सतीश अलेकर ने बताया, 'मैंने उनके दामाद से बात की. वृद्धावस्था संबंधित बीमारियों के कारण उनका निधन हुआ.'

प्रशिक्षित ईएनटी सर्जन लागू ने विजय तेंदुलकर, विजय मेहता और अरविंद देशपांडे के साथ आजादी के बाद वाले काल में महाराष्ट्र में रंगमंच को आगे बढ़ाने में अहम भूमिका निभाई थी.

सारस बाग़, पुणे



सारस बाग़, पुणे
सरस बाग पुणे में एक प्रसिद्ध पर्यटन स्थल है।  इस बाग का निर्माण नाना साहेब पेशवा द्वारा करवाया गया था। यह सुंदर बाग पार्वती हिल्‍स के पास स्थित है। इस पार्क में गणपति का मंदिर भी है।

जो लगभग 220 साल पुराना है।


In the 18th century soon after completion of Shree Devdeveshwar Temple on the crest of Parvati hill, Shrimant Nanasaheb Peshwa turned his attention towards the development and beautification of environs of Parvati hills.
He constructed a lake along the Ambil odhha(stream) near Parvati foot hill. This lake was to be used for boating and creating gardens in the area. The excavation of the lake started around 1750, after completion of Parvati Temple and was still going on in 1753. One day, on his way to Parvati Temple, Shrimant Nanasaheb Peshwa noticed the slow progress of this work. Annoyed Shrimant got down from his elephant and himself started picking up boulders for erection of the dam wall. The shirking labourers were ashamed by Nanasaheb Peshwa's act and the citizens also felt equally embarassed. Following this, It is said that the work got better momentum and was completed soon.
This lake at the Parvati foot hills had an area of about 25 acres(2000 Sq.mts.). An island of about 25000 Sq.ft. area was retained in the middle of this lake. Later on, a beautiful garden was created on this island. Shrimant Nanasaheb Peshwa gave it a rather  poetic name, “Sarasbaug



In 1784,  Shrimant Sawai Madhavrao Peshwa built a small temple in Sarasbaug and installed the idol of Shree Siddhivinayak Gajanan, the God he worshipped. Naturally Parvati, Sarasbaug and the lake became places of worship and leisurely walks for the people of Pune.
Folklore says that Shrimant Nanasaheb Peshwa and his astute consultants, conducted secret meetings and discussions while on the boat ride in this lake. The persons who rowed the boat at such times were either Habshis (Negros), who didn’t understand a single word of Marathi or Hindi, or were stone deaf and dumb. The purpose was to prevent any leaking of the secret discussions. Even if this is just a  myth, it is believed that it has mentions in historical chronicles. Historical documents mention of many such confidential discussions between Shrimant Peshwa, Mahadaji Shinde and Nana Phadnis.


Sarasbaug Ganesh temple is built in such a way that the devotees can see the idol of lord Ganesh from the main road. The idol is small but very beautiful and divine. The small museum that was added to the place in the year 1995 displays hundreds of idols of Lord Ganesh. The temple is surrounded by water pond from all sides that has water lotus lots of it. There are some fountains too. You go to the temple by crossing bridge. While the last renovation was taking place a small zoo is added to the Saras Baug and this zoo is named Peshwa Park. Last but not the least the temple has big gardens on all four sides that is a part of Saras Baug. This garden is divided in different sections. Some parts are prohibited to walk on but some are open to use by general public. The gardens are well maintained and tried hard to kept clean but it is India and things can happen here like throwing chips packets in this serene place.

यादें .....

अपनी यादें अपनी बातें लेकर जाना भूल गए  जाने वाले जल्दी में मिलकर जाना भूल गए  मुड़ मुड़ कर पीछे देखा था जाते ...