30 सितंबर, 2023

बाबा मुन्जेश्वरनाथ,'भौवापार जिला गोरखपुर







बाबा मुन्जेश्वरनाथ,

बाबा मुन्जेश्वरनाथ की नगरी और कभी सतासी राजवंश की राजधानी रही . 'भौवापार जिला गोरखपुर . बताया जाता है कि बाबा मुन्जेश्वरनाथ ने अपने ऊपर आज तक किसी भी प्रकार की छत को नहीं पड़ने दिया। वे पीपल और बरगद के पेड़ की छाया में विराजमान हैं। वैसे तो यहां हजारों की संख्या में श्रद्धालु दूर-दराज से आते हैं, लेकिन महाशिवरात्रि के दिन यहां काफी भीड़ होती है।
सतासी राजवंश, राजभर राजवंश, स्‍वतंत्रता के पहले और बाद दिए गए भौवापार के लोगों के योगदान
अविस्मरणीय हैं .

पूरी होती है बाबा के धाम में भक्तों की मुराद
मंदिर के पुजारी चंद्रभान गिरी के अनुसार भौवापार के बाबा मुन्जेश्वरनाथ भक्तों द्वारा सच्‍चे मन से मांगी गई हर मुराद को पूरा करते हैं। उन्‍होंने बताया, ''सतासी नरेश राजा मुंज सिंह सहित क्षेत्र के कई अन्य लोगों ने शिवलिंग (गर्भगृह) स्थल पर बाबा को छत के रूप में मंदिर का स्वरुप देने की कई बार कोशिश की। लेकिन बाबा के सिर पर कोई छत टिक नहीं सकी। जब-जब मंदिर बनाया जाता, तब-तब पूरा ढांचा ध्वस्त हो जाता है।''




इस कारण नाम पड़ा मुन्जेश्वरनाथ
भौवापार के ही रहने वाले युवा इतिहासविद डॉ. दानपाल सिंह ने बताया, ''किवदंतियों के अनुसार एक बार मजदूर गर्भ गृह स्थल पर मौजूद मूज (सरपत) को कुदाल से हटा रहे थे। इस बीच एक मजदूर का फावड़ा मूज की जड़ के नीचे पड़े एक पत्थर से टकराया और पत्थर का ऊपरी हिस्सा फावड़े की वार से टूट गया। मजदूर शिवलिंग के आकार के इस पत्थर को वहां से हटाना चाह रहा था, तभी पत्थर में मजदूर को भगवान शिव की छवि दिखाई दी और टूटे स्थल से दूध की धारा बहने लगी। यह देखकर मजदूर काफी डर गया और राजदरबार पहुंचा। उसने सतासी राजा मुंज सिंह को सारी कहानी बताई। मूज से स्वयंभू रूप में निकले और राजा मुंज द्वारा स्थापित किए जाने के कारण ही बाबा का नाम मुन्जेश्वरनाथ धाम पड़ा।

How to deal with Biased Boss!!!








How to deal with Biased Boss!!!

Step 1
Weigh the severity of your boss’s biases before acting. A boss may allow other employees as much time off as they request but routinely deny workers with small children the same privilege. Or the boss might unintentionally insult an employee by implying that people of her faith are less intelligent, in general. These actions might show poor judgment, but they’re not illegal. However, a boss who knowingly discriminates against workers because of race, gender, ethnicity, religion or a disability is breaking the law under Title VII of the 1964 Civil Rights Act.
Step 2
Document your boss’s behavior. Discrimination can be hard to identify and even more difficult to prove. If you decide to file a claim, documentation is critical in showing a pattern of biased behavior. Take notes after encounters in which the boss ties your “incompetence” to your race or unfairly blames your disability for tardiness. Be discreet with your note-taking to avoid the impression of conspiring against your boss.
Step 3
Attempt to speak with your boss. Although it may be hard to maintain a positive relationship with a boss you feel discriminates against you, try initiating a no accusatory dialogue on intolerance. The Southern Poverty Law Center, under its “Teaching Tolerance” project, recommends tying the discussion to the company’s “bottom line.” Mention to your boss how employees who feel respected and valued help the company meet its financial goals.
Step 4
Talk with human resources if a dialogue with the boss fails. Describe your situation and present any documentation you’ve gathered. Ask about the company’s antidiscrimination and anti -harassment policies and whether they apply in your case. HR may investigate your complaint.
Step 5
File a complaint with the U.S. Equal Employment Opportunity Commission. If you find your boss’s behavior particularly hateful, you may choose to file a suit. The EEOC enforces laws that protect workers and job applicants from being discriminated against because of race, gender (including pregnancy), color, national origin, age (over 40), religion and genetic information. Laws apply to employers with at least 15 employees, or 20 workers for age bias. The agency assesses your claim, conducts an investigation and rules on the case.
Step 6
Request a transfer. An unpleasant work situation isn’t worth tolerating. You may even need to leave the company. A biased boss has no incentive to change behavior if the company tolerates discrimination.

सारस बाग़, पुणे



सारस बाग़, पुणे
सरस बाग पुणे में एक प्रसिद्ध पर्यटन स्थल है।  इस बाग का निर्माण नाना साहेब पेशवा द्वारा करवाया गया था। यह सुंदर बाग पार्वती हिल्‍स के पास स्थित है। इस पार्क में गणपति का मंदिर भी है।

जो लगभग 220 साल पुराना है।


In the 18th century soon after completion of Shree Devdeveshwar Temple on the crest of Parvati hill, Shrimant Nanasaheb Peshwa turned his attention towards the development and beautification of environs of Parvati hills.
He constructed a lake along the Ambil odhha(stream) near Parvati foot hill. This lake was to be used for boating and creating gardens in the area. The excavation of the lake started around 1750, after completion of Parvati Temple and was still going on in 1753. One day, on his way to Parvati Temple, Shrimant Nanasaheb Peshwa noticed the slow progress of this work. Annoyed Shrimant got down from his elephant and himself started picking up boulders for erection of the dam wall. The shirking labourers were ashamed by Nanasaheb Peshwa's act and the citizens also felt equally embarassed. Following this, It is said that the work got better momentum and was completed soon.
This lake at the Parvati foot hills had an area of about 25 acres(2000 Sq.mts.). An island of about 25000 Sq.ft. area was retained in the middle of this lake. Later on, a beautiful garden was created on this island. Shrimant Nanasaheb Peshwa gave it a rather  poetic name, “Sarasbaug



In 1784,  Shrimant Sawai Madhavrao Peshwa built a small temple in Sarasbaug and installed the idol of Shree Siddhivinayak Gajanan, the God he worshipped. Naturally Parvati, Sarasbaug and the lake became places of worship and leisurely walks for the people of Pune.
Folklore says that Shrimant Nanasaheb Peshwa and his astute consultants, conducted secret meetings and discussions while on the boat ride in this lake. The persons who rowed the boat at such times were either Habshis (Negros), who didn’t understand a single word of Marathi or Hindi, or were stone deaf and dumb. The purpose was to prevent any leaking of the secret discussions. Even if this is just a  myth, it is believed that it has mentions in historical chronicles. Historical documents mention of many such confidential discussions between Shrimant Peshwa, Mahadaji Shinde and Nana Phadnis.


Sarasbaug Ganesh temple is built in such a way that the devotees can see the idol of lord Ganesh from the main road. The idol is small but very beautiful and divine. The small museum that was added to the place in the year 1995 displays hundreds of idols of Lord Ganesh. The temple is surrounded by water pond from all sides that has water lotus lots of it. There are some fountains too. You go to the temple by crossing bridge. While the last renovation was taking place a small zoo is added to the Saras Baug and this zoo is named Peshwa Park. Last but not the least the temple has big gardens on all four sides that is a part of Saras Baug. This garden is divided in different sections. Some parts are prohibited to walk on but some are open to use by general public. The gardens are well maintained and tried hard to kept clean but it is India and things can happen here like throwing chips packets in this serene place.

टैरिया








टैरिया  , प्रसिद्ध सोहनाग मेला से २ किलोमीटर की दुरी पर स्थित है . उत्तर प्रदेश के जिला
देवरिया के अंतर्गत सलेमपुर नामक ब्लॉक एवं तहसील जिसे जिला बनाए जाने की चर्चा बड़े जोर शोर से बहुत दिनों से चलरही है . सबसे पहले सलेमपुर का नाम जब B B C ने बोल था तो पता चला भारत में सलेमपुर संसदीय छेत्र आबादी के हिसाब से विश्व का सबसे बड़ा संसदीय छेत्र है . इस छेत्र का संयोग यह रहा की ढेर सारी विविधताओं के बावजूद विकास की यात्रा में बहुत आगे नहीं बढ़ नहीं सका . राजनैतिक रूप से यह छेत्र ज्यादे महत्त्व पूर्ण नहीं रहा . इसके समीप वर्ती क्षेत्र से श्री चन्द्रशेखर बलिया से चुनाव लड़ते थे आजीवन जीतते भी रहे . वे देश के प्रधान मंत्री भी रहे .
जब भी मैं  टैरिया  के इतिहास एवं वर्तमान पर विचार करता हूँ तो लगता है यह ब्राह्मणो का एक शांति प्रिय गांव रहा है इतना शांत की इस छेत्र के दरोगा को भी पता नहीं रहता था की टेरिया गांव कहाँ है ?? कभी भी थाने जाने की नौबत नहीं आती थी . सब लोग इतना प्यार से आपस में मिल जुल कर रहते थे , की आपस में कटुता एवं वैमनष्य का प्रश्न ही नहीं उठता था . छोटा सा गांव था इसे टोला भी कह सकते थे , लेकिन यह एक स्वतंत्र गांव था .
कहते हैं बुढ़िया बारी के तिवारी बहुत प्रसिद्ध थे , कुछ तो परिस्थितियां ऐसी रही होंगी वे नए मुकाम की तलाश में लोहरौली आ गए थे . गांव वाले नहीं चाहते थे की वे यहाँ बसे. जहाँ बसे थे वहां जमीन का विवाद हो गया था , भोगी बाबा हल के सामने लेट गए . उन्हें लगा हल जोतने वाला रूक जायेगा , लेकिन ऐसा हुआ नहीं हल का फल उनके पेट से टकरा गया और उनकी वहीँ मृत्यु हो गयी . ब्रह्म हो गए ब्रह्म श्री भोगी बाबा . पूरा टेरिया भोगी बाबा का ही वशज है . टैरी के पेड़ों को काट कर गांव बसाए थे , इसलिए गांव नाम टेरिया पड़ा .
तिवारी परिवार बढ़ने लगा और बटवारा होने लगा इस प्रकार पूरा गांव बस गया . आवश्यकतानुसार हरिजन एवं दुसाध आकर बस गए थे . जिनका परिवार आगे   बढ़ता गया
क्रमशः

बीता हुआ कल

बीता हुआ कल






प्रत्येक व्यकति का एक बीता हुआ कल होता है, जिसके बारे में बात ही की जाए तो बेहतर है।



इन पंक्तियों के सहारे एक बड़ी ही गंभीर लेकिन बड़े काम की बात कह गया,  कालिदास रंगालय में मंचित नाटक महुआ। नाट्य संस्था राग के बैनर तले मंचित और काशीनाथ सिंह के उपन्यास महुआ-चरित पर आधारित इस नाटक के निर्देशक थे रंधीर कुमार। वहीं इसके कलाकार थे कुमार रविकांत और रेखा सिंह। नाटक में स्त्री देह की दमित इच्छाओं और पुरुषवादी समाज की परंपरागत सोच के बीच के द्वंद्व को दिखाया गया। नाटक कहता है स्त्री के देह की भी कुछ इच्छाएं हो सकती है जिसे अक्सर समाज और खुद स्त्री भी समझ नहीं पाती।

नाटक सवाल करता है कि आखिर क्यों सारा विवेक धरा का धरा रह जाता है और देह बाजी मार ले जाता है। यह नश्वर देह, ऐसा क्या है इस देह में कि हम हर चीज का बंटवारा तो सह लेते हैं लेकिन इस देह का बंटवारा नहीं सहा जाता। ऐसा क्यो है? इसका तो कुछ नहीं बिगड़ता लेकिन मन का सारा रिश्ता नाता तहस-नहस हो जाता है।

यहथी कहानी

नाटककी कहानी मध्यवर्गीय समाज की महुआ के इर्द गिर्द घूमती है। 29 की उम्र हो जाने के बाद भी शादी नहीं होने होने के कारण जीवन में अकेलापन छाया रहता है। पिता कहते हैं कि घूमो-फिरो कभी घर से बाहर निकलो और खुश रहो, लेकिन उदासी का असल कारण कोई नहीं समझता। एक दिन महुआ को ख्याल आता है कि घर की माली हालत और कॅरियर की चिंता के बीच उसे एहसास ही नहीं हुआ कि उसकी भी देह है और इसकी जरूरत है। उसे याद आता है कि कॉलेज के दिनों हर्षुल उसका दीवाना था, लेकिन उसने हर्षुल के प्रेम प्रस्ताव को ठुकरा दिया था।

इसे दूर करता है उसका पड़ोसी और दो बच्चों का बाप साजिद। चंद मुलाकातों के बाद ही दाेनों में जिस्मानी संबंध बन जाते हैं। कुछ दिनों बाद ही जीवन में पूर्व प्रेमी हर्षुल आता है, जिसके जिंदगी में वृतका नाम की एक अन्य औरत भी है। इसे छुपाते हुए वह महुआ से शादी करता है लेकिन जब पता चलता है कि महुआ का पूर्व में साजिद से संबंध रहा है तो वह उसे घर से निकाल देता है।

कहानी बहुत गम्भीरता से आगे बढ़ते हुए अपने ढंग से अपनी बात कहने में सफल रही है .

01 जून, 2016

The Aga Khan Palace ,PUNE



The Aga Khan Palace was built by Sultan Muhammed Shah Aga Khan III in Pune, India. Built in 1892, it is one of the biggest landmarks in Indian history. The palace was an act of charity by the Sultan who wanted to help the poor in the neighboring areas of Pune, who were drastically hit by famine.


 Aga Khan Palace is a majestic building and is considered to be one of the greatest marvels of India. The palace is closely linked to the Indian freedom movement as it served as a prison for Mahatma Gandhi, his wife Kasturba Gandhi, his secretary Mahadev Desai and Sarojini Naidu. It is also the place where Kasturba Gandhi and Mahadev Desai died. In 2003, Archaeological Survey of India (ASI) declared the place as a monument of national importance.

The Aga Khan Palace
The Agakhan Palace, Pune, is a National Monument of India’s freedom movement. Following the launch of Quit India Movement in 1942, Gandhiji, Kasturba, Mahadevbhai Desai, Sarojini Naidu and other national leaders were intended at the Agakhan Palace from August 5, 1942 to May 6, 1944. Mahadevbhai & Kasturba passed away while in captivity at the Agakhan Palace and their samadhis are located in the campus.



The Agakhan Palace has developed into a National and International place of Pilgrimiga, with over a lakh a visitors every year, who come to pay their homage to the Samadhis.
After the sad demise of Kasturba, Gandhi had expressed a wish that this place should develop into a place of Emancipation of Women. On the occassion of Gandhi Birth Centenary in 1969, H. H. Prince Karim Agakhan donated this Agakhan Palace to the nation, as a mark of respect to Gandhiji and his philosophy.


On August 15, 1972, a Gandhi Museum cum Picture Gallery was inaugurated at The Agakhan Palace. In 1980, the management of the museum, samadhis and the palace campus was transferred to Gandhi National Memorial Society by Gandhi Smarak Nidhi, New Delhi. As a tribute to the memory of Kasturba a National Institute for the development of women was established in 1980 where the main emphasis is on Empowerment of women through training and development.





The Gandhi National Memorial Society has been trying to make this place a Living Memorial to Ba & Bapu by organising a number of activities throughout the year.
Agakhan Palace,
Nagar Road
Pune – 411006, Maharashtra, India 
Tel – 91-20-2668 0250
Fax – 91-20-2661 2700
Email: gandhi_memorial@vsnl.net

31 मई, 2016

NDA, Pune




The National Defence Academy (NDA) is the Joint Services academy of the Indian Armed Forces, where cadets of the three services, the Army, the Navy and the Air Force train together before they go on to pre-commissioning training in their respective service academies. The NDA is located at Khadakwasla near PuneMaharashtra. It is the first tri-service academy in the world.
NDA alumni have led and fought in every major conflict in which the Indian Armed Forces has been called to action since the academy was established. The alumni include 3 Param Vir Chakra recipients and 9 Ashoka Chakra recipients. National Defence Academy has produced 27 service Chiefs Of Staff till date. Current Chiefs Of Staff of the Army, the Navy and the Air Force are all NDA alumni.[2]

The NDA campus is located about 17 km south-west of Pune city, north-west of Khadakwasla Lake. It spans 7,015 acres (28.39 km2) of the 8,022 acres (32.46 km2) donated by the Government of the former Bombay State. The site was chosen for being on a lake shore, the suitability of the neighboring hilly terrain, proximity to the Arabian Sea and other military establishments, an operational air base nearby at Lohegaon as well as the salubrious climate. The existence of an old combined-forces training centre and a disused mock landing ship, HMS Angostura, on the north bank of the Khadakwasla lake which had been used to train troops for amphibious landings, lent additional leverage for the selection of the site.[3] Aptly, NDA is also located in the hunting grounds of the legendary Shivaji, with the Sinhagad Fort as a panoramic backdrop.
The administrative headquarters of the NDA was named the Sudan Block, in honour of the sacrifices of Indian soldiers in the Sudan theatre during the East African Campaign. It was inaugurated by then Ambassador of Sudan to India, Rahmatullah Abdulla, on 30 May 1959. The building is a 3-storey basalt and granite structure constructed with Jodhpur red sandstone. Its architecture features an exterior design comprising a blend of arches, pillars and verandahs, topped by a dome. The foyer has white Italian marble flooring and panelling on the interior walls. On the walls of the foyer hang the portraits of NDA graduates who have been honored with the highest gallantry awards, the Param Vir Chakra or the Ashoka Chakra.
A number of war relics adorn the NDA campus, including legendary captured tanks and aircraft.[8] The Vyas Library offers an extensive collection of over 100,000 printed volumes, in addition to numerous electronic subscriptions and a number of periodicals and journals from around the world in at least 10 languages.

ओम या ॐ के 10 रहस्य और चमत्कार

ओम या ॐ के 10 रहस्य और चमत्कार 1.  अनहद  नाद :  इस ध्वनि को  अनाहत  कहते हैं। अनाहत अर्थात जो किसी आहत या टकराहट से पैदा नहीं होती...