30 सितंबर, 2023

सारस बाग़, पुणे



सारस बाग़, पुणे
सरस बाग पुणे में एक प्रसिद्ध पर्यटन स्थल है।  इस बाग का निर्माण नाना साहेब पेशवा द्वारा करवाया गया था। यह सुंदर बाग पार्वती हिल्‍स के पास स्थित है। इस पार्क में गणपति का मंदिर भी है।

जो लगभग 220 साल पुराना है।


In the 18th century soon after completion of Shree Devdeveshwar Temple on the crest of Parvati hill, Shrimant Nanasaheb Peshwa turned his attention towards the development and beautification of environs of Parvati hills.
He constructed a lake along the Ambil odhha(stream) near Parvati foot hill. This lake was to be used for boating and creating gardens in the area. The excavation of the lake started around 1750, after completion of Parvati Temple and was still going on in 1753. One day, on his way to Parvati Temple, Shrimant Nanasaheb Peshwa noticed the slow progress of this work. Annoyed Shrimant got down from his elephant and himself started picking up boulders for erection of the dam wall. The shirking labourers were ashamed by Nanasaheb Peshwa's act and the citizens also felt equally embarassed. Following this, It is said that the work got better momentum and was completed soon.
This lake at the Parvati foot hills had an area of about 25 acres(2000 Sq.mts.). An island of about 25000 Sq.ft. area was retained in the middle of this lake. Later on, a beautiful garden was created on this island. Shrimant Nanasaheb Peshwa gave it a rather  poetic name, “Sarasbaug



In 1784,  Shrimant Sawai Madhavrao Peshwa built a small temple in Sarasbaug and installed the idol of Shree Siddhivinayak Gajanan, the God he worshipped. Naturally Parvati, Sarasbaug and the lake became places of worship and leisurely walks for the people of Pune.
Folklore says that Shrimant Nanasaheb Peshwa and his astute consultants, conducted secret meetings and discussions while on the boat ride in this lake. The persons who rowed the boat at such times were either Habshis (Negros), who didn’t understand a single word of Marathi or Hindi, or were stone deaf and dumb. The purpose was to prevent any leaking of the secret discussions. Even if this is just a  myth, it is believed that it has mentions in historical chronicles. Historical documents mention of many such confidential discussions between Shrimant Peshwa, Mahadaji Shinde and Nana Phadnis.


Sarasbaug Ganesh temple is built in such a way that the devotees can see the idol of lord Ganesh from the main road. The idol is small but very beautiful and divine. The small museum that was added to the place in the year 1995 displays hundreds of idols of Lord Ganesh. The temple is surrounded by water pond from all sides that has water lotus lots of it. There are some fountains too. You go to the temple by crossing bridge. While the last renovation was taking place a small zoo is added to the Saras Baug and this zoo is named Peshwa Park. Last but not the least the temple has big gardens on all four sides that is a part of Saras Baug. This garden is divided in different sections. Some parts are prohibited to walk on but some are open to use by general public. The gardens are well maintained and tried hard to kept clean but it is India and things can happen here like throwing chips packets in this serene place.

टैरिया








टैरिया  , प्रसिद्ध सोहनाग मेला से २ किलोमीटर की दुरी पर स्थित है . उत्तर प्रदेश के जिला
देवरिया के अंतर्गत सलेमपुर नामक ब्लॉक एवं तहसील जिसे जिला बनाए जाने की चर्चा बड़े जोर शोर से बहुत दिनों से चलरही है . सबसे पहले सलेमपुर का नाम जब B B C ने बोल था तो पता चला भारत में सलेमपुर संसदीय छेत्र आबादी के हिसाब से विश्व का सबसे बड़ा संसदीय छेत्र है . इस छेत्र का संयोग यह रहा की ढेर सारी विविधताओं के बावजूद विकास की यात्रा में बहुत आगे नहीं बढ़ नहीं सका . राजनैतिक रूप से यह छेत्र ज्यादे महत्त्व पूर्ण नहीं रहा . इसके समीप वर्ती क्षेत्र से श्री चन्द्रशेखर बलिया से चुनाव लड़ते थे आजीवन जीतते भी रहे . वे देश के प्रधान मंत्री भी रहे .
जब भी मैं  टैरिया  के इतिहास एवं वर्तमान पर विचार करता हूँ तो लगता है यह ब्राह्मणो का एक शांति प्रिय गांव रहा है इतना शांत की इस छेत्र के दरोगा को भी पता नहीं रहता था की टेरिया गांव कहाँ है ?? कभी भी थाने जाने की नौबत नहीं आती थी . सब लोग इतना प्यार से आपस में मिल जुल कर रहते थे , की आपस में कटुता एवं वैमनष्य का प्रश्न ही नहीं उठता था . छोटा सा गांव था इसे टोला भी कह सकते थे , लेकिन यह एक स्वतंत्र गांव था .
कहते हैं बुढ़िया बारी के तिवारी बहुत प्रसिद्ध थे , कुछ तो परिस्थितियां ऐसी रही होंगी वे नए मुकाम की तलाश में लोहरौली आ गए थे . गांव वाले नहीं चाहते थे की वे यहाँ बसे. जहाँ बसे थे वहां जमीन का विवाद हो गया था , भोगी बाबा हल के सामने लेट गए . उन्हें लगा हल जोतने वाला रूक जायेगा , लेकिन ऐसा हुआ नहीं हल का फल उनके पेट से टकरा गया और उनकी वहीँ मृत्यु हो गयी . ब्रह्म हो गए ब्रह्म श्री भोगी बाबा . पूरा टेरिया भोगी बाबा का ही वशज है . टैरी के पेड़ों को काट कर गांव बसाए थे , इसलिए गांव नाम टेरिया पड़ा .
तिवारी परिवार बढ़ने लगा और बटवारा होने लगा इस प्रकार पूरा गांव बस गया . आवश्यकतानुसार हरिजन एवं दुसाध आकर बस गए थे . जिनका परिवार आगे   बढ़ता गया
क्रमशः

बीता हुआ कल

बीता हुआ कल






प्रत्येक व्यकति का एक बीता हुआ कल होता है, जिसके बारे में बात ही की जाए तो बेहतर है।



इन पंक्तियों के सहारे एक बड़ी ही गंभीर लेकिन बड़े काम की बात कह गया,  कालिदास रंगालय में मंचित नाटक महुआ। नाट्य संस्था राग के बैनर तले मंचित और काशीनाथ सिंह के उपन्यास महुआ-चरित पर आधारित इस नाटक के निर्देशक थे रंधीर कुमार। वहीं इसके कलाकार थे कुमार रविकांत और रेखा सिंह। नाटक में स्त्री देह की दमित इच्छाओं और पुरुषवादी समाज की परंपरागत सोच के बीच के द्वंद्व को दिखाया गया। नाटक कहता है स्त्री के देह की भी कुछ इच्छाएं हो सकती है जिसे अक्सर समाज और खुद स्त्री भी समझ नहीं पाती।

नाटक सवाल करता है कि आखिर क्यों सारा विवेक धरा का धरा रह जाता है और देह बाजी मार ले जाता है। यह नश्वर देह, ऐसा क्या है इस देह में कि हम हर चीज का बंटवारा तो सह लेते हैं लेकिन इस देह का बंटवारा नहीं सहा जाता। ऐसा क्यो है? इसका तो कुछ नहीं बिगड़ता लेकिन मन का सारा रिश्ता नाता तहस-नहस हो जाता है।

यहथी कहानी

नाटककी कहानी मध्यवर्गीय समाज की महुआ के इर्द गिर्द घूमती है। 29 की उम्र हो जाने के बाद भी शादी नहीं होने होने के कारण जीवन में अकेलापन छाया रहता है। पिता कहते हैं कि घूमो-फिरो कभी घर से बाहर निकलो और खुश रहो, लेकिन उदासी का असल कारण कोई नहीं समझता। एक दिन महुआ को ख्याल आता है कि घर की माली हालत और कॅरियर की चिंता के बीच उसे एहसास ही नहीं हुआ कि उसकी भी देह है और इसकी जरूरत है। उसे याद आता है कि कॉलेज के दिनों हर्षुल उसका दीवाना था, लेकिन उसने हर्षुल के प्रेम प्रस्ताव को ठुकरा दिया था।

इसे दूर करता है उसका पड़ोसी और दो बच्चों का बाप साजिद। चंद मुलाकातों के बाद ही दाेनों में जिस्मानी संबंध बन जाते हैं। कुछ दिनों बाद ही जीवन में पूर्व प्रेमी हर्षुल आता है, जिसके जिंदगी में वृतका नाम की एक अन्य औरत भी है। इसे छुपाते हुए वह महुआ से शादी करता है लेकिन जब पता चलता है कि महुआ का पूर्व में साजिद से संबंध रहा है तो वह उसे घर से निकाल देता है।

कहानी बहुत गम्भीरता से आगे बढ़ते हुए अपने ढंग से अपनी बात कहने में सफल रही है .

01 जून, 2016

The Aga Khan Palace ,PUNE



The Aga Khan Palace was built by Sultan Muhammed Shah Aga Khan III in Pune, India. Built in 1892, it is one of the biggest landmarks in Indian history. The palace was an act of charity by the Sultan who wanted to help the poor in the neighboring areas of Pune, who were drastically hit by famine.


 Aga Khan Palace is a majestic building and is considered to be one of the greatest marvels of India. The palace is closely linked to the Indian freedom movement as it served as a prison for Mahatma Gandhi, his wife Kasturba Gandhi, his secretary Mahadev Desai and Sarojini Naidu. It is also the place where Kasturba Gandhi and Mahadev Desai died. In 2003, Archaeological Survey of India (ASI) declared the place as a monument of national importance.

The Aga Khan Palace
The Agakhan Palace, Pune, is a National Monument of India’s freedom movement. Following the launch of Quit India Movement in 1942, Gandhiji, Kasturba, Mahadevbhai Desai, Sarojini Naidu and other national leaders were intended at the Agakhan Palace from August 5, 1942 to May 6, 1944. Mahadevbhai & Kasturba passed away while in captivity at the Agakhan Palace and their samadhis are located in the campus.



The Agakhan Palace has developed into a National and International place of Pilgrimiga, with over a lakh a visitors every year, who come to pay their homage to the Samadhis.
After the sad demise of Kasturba, Gandhi had expressed a wish that this place should develop into a place of Emancipation of Women. On the occassion of Gandhi Birth Centenary in 1969, H. H. Prince Karim Agakhan donated this Agakhan Palace to the nation, as a mark of respect to Gandhiji and his philosophy.


On August 15, 1972, a Gandhi Museum cum Picture Gallery was inaugurated at The Agakhan Palace. In 1980, the management of the museum, samadhis and the palace campus was transferred to Gandhi National Memorial Society by Gandhi Smarak Nidhi, New Delhi. As a tribute to the memory of Kasturba a National Institute for the development of women was established in 1980 where the main emphasis is on Empowerment of women through training and development.





The Gandhi National Memorial Society has been trying to make this place a Living Memorial to Ba & Bapu by organising a number of activities throughout the year.
Agakhan Palace,
Nagar Road
Pune – 411006, Maharashtra, India 
Tel – 91-20-2668 0250
Fax – 91-20-2661 2700
Email: gandhi_memorial@vsnl.net

31 मई, 2016

NDA, Pune




The National Defence Academy (NDA) is the Joint Services academy of the Indian Armed Forces, where cadets of the three services, the Army, the Navy and the Air Force train together before they go on to pre-commissioning training in their respective service academies. The NDA is located at Khadakwasla near PuneMaharashtra. It is the first tri-service academy in the world.
NDA alumni have led and fought in every major conflict in which the Indian Armed Forces has been called to action since the academy was established. The alumni include 3 Param Vir Chakra recipients and 9 Ashoka Chakra recipients. National Defence Academy has produced 27 service Chiefs Of Staff till date. Current Chiefs Of Staff of the Army, the Navy and the Air Force are all NDA alumni.[2]

The NDA campus is located about 17 km south-west of Pune city, north-west of Khadakwasla Lake. It spans 7,015 acres (28.39 km2) of the 8,022 acres (32.46 km2) donated by the Government of the former Bombay State. The site was chosen for being on a lake shore, the suitability of the neighboring hilly terrain, proximity to the Arabian Sea and other military establishments, an operational air base nearby at Lohegaon as well as the salubrious climate. The existence of an old combined-forces training centre and a disused mock landing ship, HMS Angostura, on the north bank of the Khadakwasla lake which had been used to train troops for amphibious landings, lent additional leverage for the selection of the site.[3] Aptly, NDA is also located in the hunting grounds of the legendary Shivaji, with the Sinhagad Fort as a panoramic backdrop.
The administrative headquarters of the NDA was named the Sudan Block, in honour of the sacrifices of Indian soldiers in the Sudan theatre during the East African Campaign. It was inaugurated by then Ambassador of Sudan to India, Rahmatullah Abdulla, on 30 May 1959. The building is a 3-storey basalt and granite structure constructed with Jodhpur red sandstone. Its architecture features an exterior design comprising a blend of arches, pillars and verandahs, topped by a dome. The foyer has white Italian marble flooring and panelling on the interior walls. On the walls of the foyer hang the portraits of NDA graduates who have been honored with the highest gallantry awards, the Param Vir Chakra or the Ashoka Chakra.
A number of war relics adorn the NDA campus, including legendary captured tanks and aircraft.[8] The Vyas Library offers an extensive collection of over 100,000 printed volumes, in addition to numerous electronic subscriptions and a number of periodicals and journals from around the world in at least 10 languages.

शमी वृक्ष





शमी वृक्ष (अंग्रेज़ी:Prosopis cineraria) को हिन्दू धर्म में बड़ा ही पवित्र माना गया है। भारतीय परंपरा में 'विजयादशमी' पर शमी पूजन का पौराणिक महत्व रहा है। राजस्थान में शमी वृक्ष को 'खेजड़ी' के नाम से जाना जाता है। यह मूलतः रेगिस्तान में पाया जाने वाला वृक्ष है, जो थार मरुस्थल एवं अन्य स्थानों पर भी पाया जाता है। अंग्रेज़ी में शमी वृक्ष प्रोसोपिस सिनेरेरिया के नाम से जाना जाता है।

संरचना

शमी वृक्ष के संदर्भ में कई पौराणिक कथाओं का आधार विद्यमान है। यज्ञ परंपरा में भी शमी के पत्तों का हवन गुणकारी माना गया है। शमी का वृक्ष आठ से दस मीटर तक ऊंचा होता है। शाखाओं पर कांटे होते हैं। इसकी पत्तियां द्विपक्षवत होती हैं। शमी के फूल छोटे पीताभ रंग के होते हैं। प्रौढ पत्तियों का रंग राख जैसा होता है, इसीलिए इसकी प्रजाति का नाम 'सिनरेरिया' रखा गया है अर्थात 'राख जैसा'।

महत्त्व

हिन्दू धर्म में शमी वृक्ष से जुड़ी कई मान्यताएँ है, जैसे-
  • विजयादशमी या दशहरे के दिन शमी के वृक्ष की पूजा करने की प्रथा है। मान्यता है कि यह भगवान श्री राम का प्रिय वृक्ष था औरलंका पर आक्रमण से पहले उन्होंने शमी वृक्ष की पूजा करके उससे विजयी होने का आशीर्वाद प्राप्त किया था। आज भी कई स्थानों पर 'रावण दहन' के बाद घर लौटते समय शमी के पत्ते स्वर्ण के प्रतीक के रूप में एक दूसरे को बाँटने की प्रथा हैं, इसके साथ ही कार्यों में सफलता मिलने कि कामना की जाती है।[1]
  • शमी वृक्ष का वर्णन महाभारत काल में भी मिलता है। अपने 12 वर्ष के वनवास के बाद एक साल के अज्ञातवास में पांडवों ने अपने सारे अस्त्र शस्त्र इसी पेड़ पर छुपाये थे, जिसमें अर्जुन का गांडीव धनुष भी था। कुरुक्षेत्र में कौरवों के साथ युद्ध के लिये जाने से पहले भी पांडवों ने शमी के वृक्ष की पूजा की थी और उससे शक्ति और विजय प्राप्ति की कामना की थी। तभी से यह माना जाने लगा है कि जो भी इस वृक्ष कि पूजा करता है उसे शक्ति और विजय प्राप्त होती है।
शमी शमयते पापम् शमी शत्रुविनाशिनी ।
अर्जुनस्य धनुर्धारी रामस्य प्रियदर्शिनी ॥
करिष्यमाणयात्राया यथाकालम् सुखम् मया ।
तत्रनिर्विघ्नकर्त्रीत्वं भव श्रीरामपूजिता ॥
अर्थात "हे शमी, आप पापों का क्षय करने वाले और दुश्मनों को पराजित करने वाले हैं। आप अर्जुन का धनुष धारण करने वाले हैं और श्री राम को प्रिय हैं। जिस तरह श्री राम ने आपकी पूजा की मैं भी करता हूँ। मेरी विजय के रास्ते में आने वाली सभी बाधाओं से दूर कर के उसे सुखमय बना दीजिये।

अन्य विशेष तथ्य

  • अन्य कथा के अनुसार कवि कालिदास ने शमी के वृक्ष के नीचे बैठ कर तपस्या करके ही ज्ञान की प्राप्ति की थी।
  • शमी वृक्ष की लकड़ी यज्ञ की समिधा के लिए पवित्र मानी जाती है। शनिवार को शमी की समिधा का विशेष महत्त्व है। शनि देव को शान्त रखने के लिये भी शमी की पूजा की जाती है।
  • शमी को गणेश जी का भी प्रिय वृक्ष माना जाता है और इसकी पत्तियाँ गणेश जी की पूजा में भी चढ़ाई जाती हैं।
  • बिहारझारखण्ड और आसपास के कई राज्यों में भी इस वृक्ष को पूजा जाता है। यह लगभग हर घर के दरवाज़े के दाहिनी ओर लगा देखा जा सकता है। किसी भी काम पर जाने से पहले इसके दर्शन को शुभ मना जाता है।
  • राजस्थान के विश्नोई समुदाय के लोग शमी वृक्ष को अमूल्य मानते हैं।
  • ऋग्वेद के अनुसार शमी के पेड़ में आग पैदा करने कि क्षमता होती है और ऋग्वेद की ही एक कथा के अनुसार आदिम काल में सबसे पहली बार पुरुओं[2] ने शमी और पीपल की टहनियों को रगड़ कर ही आग पैदा की थी।
  • कवियों और लेखकों के लिये शमी बड़ा महत्व रखता है। हिन्दू धर्म में भगवान चित्रगुप्त को शब्दों और लेखनी का देवता माना जाता है और शब्द-साधक यम-द्वितीया[3] को यथा-संभव शमी के पेड़ के नीचे उसकी पत्तियों से उनकी पूजा करते हैं।

25 मई, 2016

Firaq Gorakhpuri




Firaq Gorakhpuri's real name was Raghupati Sahay. He was born in 1896 in Gorakhpur, India. He left his imprint on three important genres of Urdu poetry - ghazal, nazm and rubaayee. He wrote more than 40,000 couplets. He was a poet of love and beauty. His poems are published in three anthologies - Rooh-o-Qaayanat, Gul-e-Ra'naa, Nagma-numaa. He passed away in 1982.


He was selected for the Provincial Civil Service (P.C.S.) and the Indian Civil Service (I.C.S.), but he resigned to follow Mahatma Gandhi's Non-cooperation movement, for which he went to jail. Later, he joined Allahabad University as a lecturer in English literature. It was there that he wrote most of his Urdu poetry, including his magnum opus Gul-e-Naghma which earned him the highest literary award of India, the Jnanpith Award, and also the 1960 Sahitya Akademi Award in Urdu. During his life, he was given the positions of Research Professor at the University Grants Commission and Producer Emeritus by All India Radio. After a long illness, he died on 3 March 1982, in New Delhi.
As a distinguished poet, Firaq Gorakhpuri was well-versed in all traditional metrical forms such as ghazalnazmrubaai and qat'aa. He was a prolific writer, having written more than a dozen volumes of Urdu poetry, a half dozen of Urdu prose, several volumes on literary themes in Hindi, as well as four volumes of English prose on literary and cultural subjects.
His biography, Firaq Gorakhpuri: The Poet of Pain & Ecstasy, written by his nephew Ajai Mansingh will be published by Roli Books in 2015.[The book included anecdotes from his life and translations of some of his best work.

ये तो नहीं कि ग़म नहीं
हाँ! मेरी आँख नम नहीं 

तुम भी तो तुम नहीं हो आज 
हम भी तो आज हम नहीं 

अब न खुशी की है खुशी
ग़म भी अब तो ग़म नहीं 

मेरी नशिस्त है ज़मीं 
खुल्द नहीं इरम नहीं 

क़ीमत-ए-हुस्न दो जहाँ 
कोई बड़ी रक़म नहीं 

लेते हैं मोल दो जहाँ 
दाम नहीं दिरम नहीं

सोम-ओ-सलात से फ़िराक़ 
मेरे गुनाह कम नहीं 

मौत अगरचे मौत है
मौत से ज़ीस्त कम नहीं




ओम या ॐ के 10 रहस्य और चमत्कार

ओम या ॐ के 10 रहस्य और चमत्कार 1.  अनहद  नाद :  इस ध्वनि को  अनाहत  कहते हैं। अनाहत अर्थात जो किसी आहत या टकराहट से पैदा नहीं होती...